Blogs

De onderstaande blogs zijn gepubliceerd op de website bruggen-bouwen.nl

Complimenten geven is keihard ....


complimenten geven

Complimenten geven lijkt misschien soft. In werkelijkheid is het keihard de beste methode om topprestaties te bereiken. Vreemde stelling? Nou, lees dan nog even verder.

Het onderwijs en complimenten
Wie in het onderwijs echt resultaat wil bereiken, weet, dat kinderen helemaal niets leren van mopperende leraren. Het zijn de lessen en lesdagen, waar ze tegenop zien en waar ze bij voorbaat al een gesloten mindset hanteren. 'De Vreedzame School' heeft zelfs een heel Complimentenspel ontwikkeld. En voor kinderen die sociaal zwak moeten worden geduid, bestaan bijzonder goed scorende cursussen voor Sociaal Vaardig Communiceren, waarin het geven van complimenten een centrale plaats inneemt.

Ondernemer en management
Als ondernemer is het nogal eens voor gekomen, dat ik een collega die zijn werk niet goed had gedaan een fikse uitbrander gaf. Dat leidde tot frustratie over en weer en slechts zelden tot een structurele verbetering. Een directe begeleiding in hoe het beter kon vergezeld van een eerlijk gemeend compliment blijkt vele malen vruchtbaarder.

Zomaar een greep
En toen las ik deze week het artikel 'Hoe complimenten zorgen voor een nieuwe bedrijfscultuur' op Managers Online. Uit onderzoek van Nuon blijkt - schrijft Frank van Marwijk - dat werknemers liever een compliment van hun leidinggevende krijgen dan een salarisverhoging!
Die nogal stevige uitspraak was voor mij een signaal om eens wat rond te surfen op het internet op zoek naar, wat er al over werd geschreven. Hieronder een lijstje van wat ik vond.

Op Managementtijger
"Als manager doe je er goed aan je medewerkers af en toe een schouderklopje te geven. Elke medewerker hoort graag dat zijn kwaliteiten, persoonlijke vaardigheden en resultaten worden gewaardeerd. Uit onderzoek blijkt dat medewerkers die regelmatig positieve feedback ontvangen gemotiveerder zijn om hun werk steeds beter te doen. Toch zijn leidinggevenden doorgaans niet zo scheutig met complimentjes. En dat is jammer, want regelmatig een aai over de bol bij een goede prestatie werkt veel productiever dan een uitbrander wanneer iets fout gaat. Bovendien zorgt het voor meer rust binnen de organisatie, want gebrek aan waardering is een van de grootste oorzaken van ziekte en voortijdig vertrek van medewerkers." (Gevonden op de site Carrieretijger, waar je meer vindt over het thema)

En als je zelf gaat zoeken naar het belang van complimenten, dan kom je echt nog veel meer tegen.

Kortom
Complimenten geven is het keihard de beste methode om topprestaties te bereiken. Zo bouw je bruggen van de top van een bedrijf naar de werkvloer. Zo bouw je bruggen tussen mensen. Zo bouw je aan een team.


Eerder verschenen blogs


administratorBlogs

Probeer Covide kosteloos uit

 

Je kan meteen beginnen in een online demo-kantoor.

Met behulp van onze uitgebreide Cursus Handleiding en persoonlijk contact vind je snel je weg.

 

>>  Gratis uitproberen?