Blogs

De onderstaande blogs zijn gepubliceerd op de website bruggen-bouwen.nl

Klantgerichtheid danwel klantgezwichtheid in relatie tot betrokken medewerkers


Klantgerichtheid danwel klantgezwichtheid en betrokken medewerkers

Klantgerichtheid danwel klantgezwichtheid en betrokken medewerkers, een thema dat in deze tijd van reflectie mijn aandacht opnieuw trok. "Klantgezwicht?, wat is dat nou weer", denk je misschien? Tsja, ik kon eigenlijk niets anders bedenken voor de situatie, die ik in deze blog ga delen. Je wilt een bepaalde klant zo graag, dat je niet alert bent op wat er feitelijk gebeurt.

In het voorjaar van 2016 schreef ik ook al eens over dit thema. Sommigen vonden toen, dat ik feitelijk te persoonlijk geworden was. Teveel van mezelf bloot gaf. En misschien is dat ook wel zo, maar dat is, wie ik ben en ook wie ik wil zijn: een mens die graag de partner wil zijn van de ander. Of het nu in het persoonlijke is of in het zakelijke. En ja, soms ga ik ermee op mijn gezicht.

Mag je meekijken?

Soms heb je al snel in de gaten, dat je voor de partij met wie je in gesprek bent maar gedeeltelijk de oplossing kan gaan leveren. Omdat de ander meer kijkt naar de kosten dan naar wat het hem oplevert. Of omdat de ander jou gewoon niet toestaat om bij hem in de keuken te kijken, zodat je ook niet weet, waar de werkelijke problemen liggen.

Houd je wel voldoende afstand?

Maar – en dat is waar deze blog over gaat – soms vergeet je in je wens om naast de klant te staan om tot een echte oplossing te komen, dat de klant iemand ANDERS is en blijft. Herken je dat? Je ziet zo goed, wat er fout gaat en waarom, dat je de (nood)zakelijke afstand vergeet en dat kan je duur komen te staan.

Voor mijn dit voorjaar geschreven e-book koos ik in eerste instantie als titel 'Van dwarsligger tot brug naar klanten.' Het idee daarachter: spoorrails die door dwarsliggers bij elkaar én op afstand worden gehouden kunnen een trein naar de gewenste doelen brengen. Dwarsliggers zorgen voor verband en afstand. Het is een ‘geheim’ dat je in je streven naar je doelen soms vergeet.

Klantgerichtheid danwel klantgezwichtheid en betrokken medewerkers?

Betrokkenheid is een groot goed

Betrokkenheid is enerzijds een heel groot goed, omdat het je de mogelijkheid geeft om (even) in de schoenen van de klant te gaan staan. Om voor even vanuit zijn gezichtspunt te kijken naar zijn business en de obstakels. Een dergelijke betrokkenheid kan je met recht 'klantgerichtheid' noemen.

Betrokkenheid kan ook doorslaan.

Betrokkenheid kan ook doorslaan. Naar 'u vraagt, wij draaien' bijvoorbeeld. Of - wat wat ik hierboven beschreef - naar een situatie, waarin je je helicopterview kwijt bent, omdat je teveel in de huid van de klant bent gekropen. Je bent nauwelijks meer een waardige gesprekspartner. Dergelijke betrokkenheid ben ik 'klantgezwicht' gaan noemen.

Op klantgezwichtheid kan je uiteindelijk zakelijk geen goede relatie bouwen.

Willem Massier


Eerder verschenen blogs


administratorBlogs

Probeer Covide kosteloos uit

 

Je kan meteen beginnen in een online demo-kantoor.

Met behulp van onze uitgebreide Cursus Handleiding en persoonlijk contact vind je snel je weg.

 

>>  Gratis uitproberen?