Blogs

De onderstaande blogs zijn gepubliceerd op de website bruggen-bouwen.nl

Waarom nog vasthouden aan verouderde werksystemen?




Om medewerkers optimaal te kunnen ondersteunen in hun dagelijkse werkprocessen met de focus op de klant, is gedeelde klantkennis pure noodzaak. Wanneer je medewerkers echter vraagt wat de grootste ergernis op de werkvloer is, is een van de argumenten: “bedrijfsprocessen verbeteren en optimaliseren is nodig vanwege verouderde werksystemen”. Verouderde werksystemen zorgen ervoor dat data niet centraal staat, data dubbel wordt ingevoerd, zoeken naar informatie teveel tijd kost en systemen niet of nauwelijks met elkaar samenwerken.

Laat ik maar met de kernvraag bij jou binnenvallen: waarom houden leidinggevenden in bedrijven vast aan verouderde systemen?

Vandaag gaf mijn collega Elles een prachtige presentatie aan een potentiële klant. De man is leidinggevende in een bedrijf in de zakelijke dienstverlening. Een bedrijf met 34 mensen. Elles liet hem op zijn verzoek zien, hoe hij zijn salesmensen kon volgen met het systeem. Hoe per salesitem een prachtig dossier wordt samengesteld. Uiteraard met de cijfers in targets, funnel en forecast, maar ook aan de hand van een mooie workflow. Alles zelf en flexibel samen te stellen.

De prospect was behoorlijk onder de indruk. Hiermee kon hij zijn mensen goed 'in de gaten houden'. En toen maakte Elles een opmerking, die meteen aantoonde, dat deze leidinggevende (nog) niet de juiste prospect voor ons was. Elles vertelde hem, dat het idee achter Covide is, dat dossiers worden samengesteld rond klanten, projecten en salescases, waarin alle informatie centraal wordt gedeeld met iedereen met de juiste rechten.

Het leek of de potentiële klant water zag branden.
"Wat?", zei hij, "Bedoel je dat ook mijn mail gedeeld gaat worden?"
"Niet uw privémail natuurlijk.", probeerde Elles nog. "Maar wel alle klantcontacten voor zover u dat wilt. Dat is immers niet uw privécommunicatie, maar eigendom van het bedrijf? Als u niet aanwezig bent, dan moeten anderen toch toegang hebben tot alle klant- en projectgegevens?"

"O, maar ik wil absoluut niet, dat anderen in mijn e-mail kunnen lezen!", was de laatste reactie van onze op dat moment al voormalige prospect. 'Gedeelde klantkennis' was hem duidelijk een stap te ver. En hij was de achterliggende maanden niet de eerste. Kennis delen is ook macht delen. In de politiek zijn het mensen, die zelf niets moeten hebben van democratie, die er de mond vol van hebben. Het zal ons als leidinggevenden toch niet overkomen, dat we graag het best mogelijke resultaat willen, maar de weg daar naar toe niet op durven?

De bedrijfsprocessen verbeteren en optimaliseren door ‘verouderde werksystemen’ te vervangen, blijkt in de praktijk dus - nog los van het feit, dat veranderen sowieso een moeilijk proces is - zo eenvoudig nog niet. Ook al

  1. zijn verouderde werksystemen met ongedeelde informatie één van de meest genoemde ergernissen op de werkvloer is?
  2. levert een goed geïmplementeerde CRM-systeem naast meer omzet ook tot wel 30% meer efficiency op

Kortom: bedrijven missen kansen op een veel beter bedrijfsresultaat!

Wiebe Zijlstra (nu ZBC, vroeger Cap Gemini) verwoordt het begrip bedrijfsprocessen met: “Bedrijfsprocessen bestaan uit een reeks van logisch gerelateerde taken, die als doel hebben tot een bepaald bedrijfsresultaat te komen.” Het gaat dus om interne processen, die binnen de context van Customer Relation Management in de eerste plaats klantgerelateerd zijn en die uiteraard gemanaged moeten worden. Je bedrijfsprocessen verbeteren en optimaliseren is dus geen luxe, maar bittere noodzaak.

Onlangs las ik ‘toevallig’ een leuke blog op Managersonline.nl. Daarin werd vanuit een heel andere invalshoek uitgewerkt, hoe starre IT-systemen innovatie, flexibiliteit en daarmee onderscheidend vermogen ten opzichte van de concurrentie in de weg staan.

Om medewerkers optimaal te kunnen ondersteunen in hun dagelijkse werkprocessen met de focus op de klant, is gedeelde klantkennis pure noodzaak. Verouderde werksystemen eruit! Een op efficiency en klantgerichtheid gebaseerd CRM systeem erin! Klantgerichtheid is immers geen foefje of iets alleen voor de afdelingen marketing, sales en aftersales, maar gaat alleen resultaat opleveren als de attitude van je hele bedrijf erop is gericht.

Willem Massier


Eerder verschenen blogs


administratorBlogs

Probeer Covide kosteloos uit

 

Je kan meteen beginnen in een online demo-kantoor.

Met behulp van onze uitgebreide Cursus Handleiding en persoonlijk contact vind je snel je weg.

 

>>  Gratis uitproberen?