Blogs

De onderstaande blogs zijn gepubliceerd op de website bruggen-bouwen.nl

Alleen ga je sneller, samen kom je verder


Alleen ga je sneller, samen kom je verder

Wie kent niet het motto: "Alleen ga je sneller, samen kom je verder"? Slim samenwerken, het is uiteindelijk ook efficiënt. Maar je bereikt er vooral veel méér effectief resultaat mee! 

Alleen ga je sneller!

Niemand zal het ontkennen. Alleen sporters die elkaar uit de wind houden, gaan samen sneller. Niet voor niets ervaren heel veel mensen op de werkvloer samenwerken als vervelend en .... tijdrovend.

'Alleen ga je sneller'! De Personal Computer is in softwareland misschien wel dáárom zo'n immens succes geworden. Met de missie 'een PC op elk bureau' heeft Microsoft haar doelstellingen meer dan waargemaakt. Office en het daarbij gratis meegeleverde Outlook is de facto de standaard geworden in de wereld. In alle positiviteit rond 'lekker snel kunnen werken' is de negatieve keerzijde gewoon geaccepteerd. De werkwijze is ook veel meer gekopieerd dan dat er echte alternatieven voor de werkwijze zijn gerealiseerd.

Echte alternatieven die uitgaan van 'samen kom je verder' heb ik zelfs helemaal niet kunnen vinden. Gewoon lekker snel werken (en wat daarna komt, is niet mijn probleem), het is een trend, die overigens ook buiten softwareland gemeengoed lijkt te zijn geworden.

In 1999 kwam ik er achter, dat 'alleen' en 'sneller' echter ook enorme nadelen kent. Ik zal er een paar opnoemen:

  1. Forwarden en Reply to all zijn veroorzakers van veel chaos binnen bedrijven
    Te pas en te onpas worden mailtjes gestuurd, doorgestuurd en beantwoord.  Aan groepen mensen geadresseerd. De vraag wie er dan verantwoordelijk is voor de inhoud, wordt nauwelijks gesteld. Dat er heel veel (werk)tijd verloren gaat door ontbrekend eigenaarschap en dus leiderschap, door het zoeken naar de juiste gegevens bij de juiste medewerker, het lijkt gewoon geaccepteerd.
  2. Virussen en phishing zijn voor een belangrijk deel de bron van ellende in het MKB
    Alleen in een Microsoft omgeving is het mogelijk, dat je door een website te bezoeken of op een verkeerde link in een mailtje te klikken je PC en zelfs je netwerk besmet of openzet voor criminelen. Die richten vervolgens via afpersing (is de Engelse term blackmail toevallig?) met name in het MKB grote schade aan. Toen ik dit vorig jaar aan de kaak stelde, kreeg ik al snel het verwijt een basher te zijn.
  3. Bijlagen aan elkaar mailen veroorzaakt veel stress bij de coördinator en bijbehorende fouten
    Je zal maar de coördinatie hebben aangaande een publicatie en van een groep van acht de content dagelijks ontvangen en moeten vergelijken om vervolgens opnieuw aan iedereen toe te sturen.
  4. Diefstal van gegevens is het logische gevolg van kwetsbare gegevensdragers
    Nog steeds lees je er geregeld over. Gestolen USB-sticks of laptops met als geheim geclassificeerde informatie. Ja, als je je niet echt persoonlijk verantwoordelijk voelt, gaat automatisch het alert zijn op 'jouw' data ook niet de hoogste prioriteit krijgen.
  5. Bedrijfsmail is persoonlijk eigendom geworden
    Brieven gingen altijd via het secretariaat. Ook in het digitale tijdperk worden documenten en spreadsheets centraal opgeslagen. Vaak klant- en projectgebonden gearchiveerd. Zodat iedereen met de juiste rechten er snel bij kan. Zo niet bij mail. We maken nog geregeld mee, dat potentiële klanten de stap naar Covide niet zetten, omdat ze absoluut willen voorkomen, dat anderen de door hen gestuurde of ontvangen mail kunnen lezen. Alsof die mail niet bedrijfscommunicatie maar persoonlijk eigendom is. Niemand is meer echt verantwoordelijk en eigenaar. Het gevolg is, dat men elkaar wel via Reply to all en forwarden naar groepen collega's op de hoogte moet brengen.

Het is allemaal geaccepteerd als shit die nu eenmaal hoort bij werken met IT. Integriteit en verantwoordelijkheid lijken er nauwelijks nog toe te doen. Het is wat je krijgt, als je uit gaat van je zelf als centrum van de wereld. Je gaat keihard. En je creëert heel veel chaos.

Samen kom je verder!

Als genoemd schreef ik eerder de blog 'Samenwerken is tijdrovend en … vervelend'. Daarin noemde ik ook de belemmerende 'overtuigingen' bij het ontwikkelen van samenwerken. Ik concludeerde: 'Samenwerken is een competentie, waar nogal wat weerstand tegen kan bestaan.'
En toch ... toch kom je samen verder.
De wil tot samenwerken betekent namelijk, dat je ook een gezamenlijk doel moet stellen, dat verantwoordelijkheden duidelijk worden, dat betrokkenheid op elkaar en het doel onderdeel wordt van je werkwijze en ... dat je zoekt naar wegen om dat samen efficiënt, maar vooral resultaatgericht, dus effectief in te vullen. Het is eigenlijk het verhaal van Covide, mijn invulling van 'Alleen ga je sneller, maar samen kom je verder'.

 De 'Co' in Covide staat voor Coöperative

Samenwerken en verantwoordelijkheid dragen zijn vanaf 1999 uitgangspunt geweest. Surf maar eens naar de missie en visie achter Covide Op deze pagina lees je er meer over inclusief links naar ons gratis e-book en de onderzoeksrapporten naar klanttevredenheid en het belang van betrokken medewerkers.


Eerder verschenen blogs


administratorBlogs

Probeer Covide kosteloos uit

 

Je kan meteen beginnen in een online demo-kantoor.

Met behulp van onze uitgebreide Cursus Handleiding en persoonlijk contact vind je snel je weg.

 

>>  Gratis uitproberen?