Blogs

De onderstaande blogs zijn gepubliceerd op de website bruggen-bouwen.nl

Het belang van centrale klantdossiers


Het belang van centrale klantgegevens

Als een collega door een intern conflict plotseling het bedrijf verlaat, hoe ga je dan om met de door hem beheerde klantgegevens?

Een situatieschets uit de praktijk.

Aan de keukentafel
‘Ik had nooit gedacht dat ons dit zou overkomen. Mijn compagnon Maurice en ik kennen elkaar al sinds onze studie Bouwkunde en zijn begin jaren negentig begonnen met ons bedrijf. Als een van de eerste projectbureaus in de provincie Noord-Brabant begonnen we met z’n tweeën aan de keukentafel in mijn ouderlijk huis. Want geld om kantoorruimte te huren hadden we niet. Al vrij snel werd de keukentafel te klein en verhuisden we naar een schuur waar we inmiddels ook uit zijn gegroeid. Nu, ruim 25 jaar later, zijn we gevestigd in de hoofdstad van onze provincie, hebben we drie extra kantoren door het land en telt ons personeelsbestand 45 medewerkers.‘

‘Het is heel hard gegaan de afgelopen jaren. De aanvragen in Nederland stroomden bij ons binnen en ook in het buitenland werden we opgemerkt. In Dubai hebben we meegebouwd aan een aantal spraakmakende gebouwen.’

‘Maurice en ik hebben vaak teruggeblikt op wat ons de afgelopen jaren is overkomen. Want hadden we dit succes verwacht toen we als twee broekies met onze papieren op zak uitgezwaaid werden van de TU in Delft?! Bij lange na niet. Hier konden we alleen maar van dromen...'

De keerzijde van succes.
‘Maurice en ik zijn verwikkeld geraakt in een intern conflict. Over de toekomst van ons bedrijf verschillen we van mening en visie. Samen komen we er niet uit. Ook de hulp van een mediator heeft niet mogen baten. Dit conflict heeft veel bij ons beiden losgemaakt. Want naast onze jarenlange vriendschap is onze zakelijke relatie stuk gegaan. En zoals het er nu naar uitziet zal dit ook niet meer goedkomen. Tussen ons zijn de gemoederen zo hoog opgelopen dat we allebei een advocaat in de arm hebben genomen om te bepalen hoe dit nu verder gaat.’

‘Uit pure naïviteit is er nooit sprake geweest van een concurrentiebeding. Wij zijn twee studievrienden die dit bureau samen hebben groot gebracht en het samen tot een succes hebben gemaakt. Ons doel is ook altijd geweest om samen te blijven werken en het uiteindelijk te verkopen als we daar beiden klaar voor waren.’

'Dat onze samenwerking op deze manier zou eindigen had ik nooit voorzien. Dat is een grote les geweest. Alle projectgegevens, klantgegevens en bouwdossiers hebben we door de jaren heen overal verzameld. Op onze lokale systemen, in de Cloud. Het centraal organiseren ontbreekt. Ik weet nu dat we als bedrijf erg kwetsbaar zijn. Want mocht Maurice er met onze klantgegevens van door gaan… Nee, aan die gevolgen wil ik nog niet denken.'

Lees ook: Dag collega! (...en doei klantinformatie!)


Eerder verschenen blogs


administratorBlogs

Probeer Covide kosteloos uit

 

Je kan meteen beginnen in een online demo-kantoor.

Met behulp van onze uitgebreide Cursus Handleiding en persoonlijk contact vind je snel je weg.

 

>>  Gratis uitproberen?