Blogs

De onderstaande blogs zijn gepubliceerd op de website bruggen-bouwen.nl

Een open bedrijfscultuur?! Yes we do!?


Een open bedrijfscultuur || Bruggen-Bouwen

Een open bedrijfscultuur. De cultuur waarin we elkaar opbouwende kritiek en complimenten geven en aanspreken op elkaars gedrag met als doel een sterker team te vormen.

Je ziet steeds meer bedrijven die kant op bewegen. Hieronder een succesvoorbeeld uit de praktijk dat volledig kantelde, toen de cultuur ineens veranderde.

‘Ik heb tien jaar voor dit bedrijf gewerkt tot het failliet ging vorig jaar. Ik ben begonnen in een van de winkels als verkoper. Ik studeerde nog en als bijverdienste zag ik dit als een uitgelezen kans. Leuke kledingmerken, jonge organisatie; het paste bij wie ik was. Ik groeide mee en werd overgeplaatst naar het hoofdkantoor waar ik de marketing en communicatieafdeling heb opgezet. Iets waar ik met veel trots op terugkijk, want ik kreeg veel vrijheid van de directie. Zo is ons socialmediakanaal enorm gaan groeien.’

‘Een jong en hip bedrijf. Nou noem ik mezelf niet perse hip en jong, maar ik kon mij identificeren met het bedrijfsprofiel. Het bedrijf is een kledingmerk van Nederlandse bodem. Met een hoofdkantoor in Amsterdam en meerdere vestigingen over heel Nederland heb ik jarenlang deel mogen uitmaken van dit team. Een jonge,moderne organisatie met een ‘open bedrijfscultuur’. Wie en wat je bent is belangrijk voor dit team. Van een bijbaantje in een van de winkels op zaterdag groeide ik door naar een vaste aanstelling op het hoofdkantoor.’

‘Ik kreeg de taak om de marketing en communicatie afdeling op te zetten. Ik kreeg daarin alle vrijheid en mijn eigen project was het opzetten van onze socialmediakanalen. Ik ontwikkelde de strategie, voerde deze uit en maakte zelf de content (zowel foto’s als de teksten). De socialmediakanalen groeiden met de dag aan volgers. Ik was zo trots! Ook de directie was dik tevreden. En kwamen we er samen niet uit? Hadden we beiden andere ideeën? Dan zochten we een middenweg om uiteindelijk tot het beste resultaat te komen. Ik voelde me gewaardeerd binnen ons team.’

‘De waardering veranderde toen de crisis ook ons raakte en de verkoopcijfers kelderden. Men besloot een commercieel directeur aan te nemen. De sfeer intern werd...anders. Ik kreeg het idee dat ik mezelf meer moest bewijzen. Mijn projecten liepen als een speer, daar haalden we de meeste orders mee binnen. Daar lag het dus niet aan.
Hoewel we ons nog steeds met ‘open bedrijfscultuur’ profileerden, voelde ik mijzelf steeds verder verwijderd van deze visie.
Ik werd minder gecoacht, kreeg weinig feedback op mijn werk, ook als ik ernaar vroeg. En als ik op locatie foto’s ging maken, kreeg ik steeds vaker de opmerking ‘Ga je alweer naar buiten?’.’

‘De invloed van de nieuwe commercieel directeur was zodanig groot dat hij mijn werk en werkwijze kon veranderen. Op zichzelf niet verkeerd verandering, als je er tenminste bij betrokken wordt en het niet achter je rug om wordt bekokstooft. Maar hier was de open bedrijfscultuur inmiddels al ver te zoeken. Op een dag gooide de commercieel directeur, telefonisch, mij zijn ‘verzamelde’ kritiek voor de voeten. Kritiek op onze online presentatie, van webshop tot de social kanalen. Een ‘breed gedragen ontevreden gevoel’ zoals hij het noemde.’

‘Zijn opmerkingen kwamen, ondanks alle signalen, als een donderslag binnen. Ik voelde me persoonlijk aangevallen. Maar vooral ook machteloos omdat ik geen kans kreeg om me te verweren tegen zijn kritiek.
Vragen als: "Hoe had ik dit anders kunnen doen of hoe kan ik het verbeteren?" hadden geen zin meer.
Het werd een opeenstapeling van kritieken. De positieve flow die we eerder in ons bedrijf hadden verdween met de dag. De betrokkenheid van collega’s nam af.
Mijn betrokkenheid nam af. De energie die ik had, ebte steeds verder weg. Ik heb pogingen gedaan om in gesprek te blijven met de commercieel directeur, maar het heeft niet mogen baten. Om mij heen zag ik collega’s vertrekken. Uiteindelijk heb ik ook mijn ontslag ingediend.’

Weinig waardering. Het is een van de redenen waarover medewerkers klagen als het gaat om de sfeer op de werkvloer. Lees meer over dit onderwerp in deze blog.


Eerder verschenen blogs


administratorBlogs

Probeer Covide kosteloos uit

 

Je kan meteen beginnen in een online demo-kantoor.

Met behulp van onze uitgebreide Cursus Handleiding en persoonlijk contact vind je snel je weg.

 

>>  Gratis uitproberen?