Blogs

De onderstaande blogs zijn gepubliceerd op de website bruggen-bouwen.nl

Koude acquisitie levert te weinig op


Koude acquisitie levert te weinig op.

‘Helaas, dan houdt het op. Bedankt voor uw tijd. Als wij u van dienst kunnen zijn dan…’

'Nog voordat ik mijn zin heb afgemaakt heeft de persoon aan de andere kant van de lijn de hoorn er al opgelegd.'

Aan de andere kant van de keukentafel zit goede vriendin Babette. Zij praat openhartig over haar werk en de mindere leuke kanten aan haar baan.

'Ik werk als verkoper op de binnendienst bij een PR-bureau in Rotterdam. Een bureau (gespecialiseerd in relatiegeschenken) met meerdere vestigingen en een klantenkring over heel Nederland. Hier heb ik een ondersteunende rol waarbij een van mijn belangrijkste taken is om mijn collega’s in de buitendienst op pad te sturen. Ik breng ze in contact met zowel bestaande als nieuwe klanten.'

‘Met de bestaande klanten heb ik over het algemeen goed contact. Omdat de relatie in veel gevallen al een aantal jaren standhoudt weet ik welke producten er bij welke klant past.'

New Business
‘Met nieuwe klanten werkt het anders. In new business steken wij extra tijd.
We plannen wekelijks twee dagen in de agenda om die dag alleen maar ‘koud’ te bellen. Het zijn niet mijn favoriete dagen moet ik heel eerlijk bekennen. Het kost veel energie, het is vrij intensief en daarnaast levert het heel weinig op.’

‘Ik draai een lijst uit van bedrijven uit een bepaalde branche of regio waar ik mijn collega in de buitendienst naar toe kan sturen. Soms voorzien van contactpersonen, soms ook helemaal niet.
We kennen elkaar in elk geval niet. Echte koude acquisitie. Mijn leidinggevende zweert erbij. Met een standaard belscript bel ik het bedrijf op de lijst omdat binnen enkele seconden de persoon aan de andere kant van de lijn bepaald of het gesprek wordt voortgezet of niet.’

Afwijzingen, keer op keer
‘Maar vaak hoor ik ‘Nee die collega werkt hier niet meer’, ‘Nee dank je, wij zijn al voorzien’ ‘Nee… tuut tuut tuut’. Als je dit zo’n 35 keer per dag hoort zakt de moed je toch echt wel in de schoenen kan ik je vertellen.’
Maar hoeveel afspraken haal je uit deze telefoongesprekken?
‘Uhm… inclusief terugbelacties? Van de 50-80 telefoontjes? Maximaal 3. Een afspraak en 2 keer terugbellen.’

Herkenbaar?
Het is een klassiek voorbeeld van ‘koude acquisitie’. En ja, dit gebeurt vandaag de dag nog steeds. Inefficiënt, tijdrovend en in veel gevallen geeft het weinig energie als je keer op keer wordt afgewezen.


Eerder verschenen blogs


administratorBlogs

Probeer Covide kosteloos uit

 

Je kan meteen beginnen in een online demo-kantoor.

Met behulp van onze uitgebreide Cursus Handleiding en persoonlijk contact vind je snel je weg.

 

>>  Gratis uitproberen?